Lightproducten zorgen voor overconsumptie

Het aanbieden van lightvarianten van snoep, frisdrank of chips aan mensen werkt op de lange termijn overconsumptie van deze caloriearme producten in de hand en zorgt juist niet voor terugdringing van overgewicht bij de bevolking. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek door samenwerking van de universiteiten van Groningen, Wageningen, Maastricht en Leuven die eind dit jaar gepubliceerd zullen worden in het International Journal of Research in Marketing.

Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op de lightvariant van een product blijken ze er meteen meer van te consumeren. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de light versie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant. Gemiddeld kopen consumenten 13 % meer calorieën het jaar na de eerste aankoop dan het jaar daarvoor. Het is voor het eerst dat dit psychologische langetermijneffect wetenschappelijk is vastgesteld.

Het onderzoek concentreerde zich op de consumptie van light chips, maar volgens de onderzoekers strekken de conclusies zich uit tot alle producten met een genotsfunctie zoals ook snoep en frisdrank. Deze conclusies zijn gebaseerd op de gegevens van marktonderzoeker GfK die de aankopen van huishoudens volgt. Huishoudens die net waren overgestapt op light chips werden geselecteerd. De hoeveelheid calorieën van de aangeschafte producten werd bijgehouden. De resultaten zijn ook van toepassing op andere West-Europese landen en de Verenigde Staten.

Bron(nen) : Voedingsgeneeskunde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *